fredag 21. juni 2013

Babyrangle - gratis oppskrift


Her i heimen merkes det at det går mot ferie. Dagene har vært travle den siste tiden. Det er alltid så mye som skal avsluttes før en kan ta ordentlig ferie. Men litt håndarbeid har jeg da fått tid til innimellom, og også nå litt blogging ;) Er en liten stund siden sist...

Jeg har lenge hatt lyst til å lage mine egne hekleoppskrifter, og her kommer debyen :) Disse ranglene er heklet med bommul sport fra Gjesdal spinneri og de er fylte med vatt. Inni den største delen har jeg plassert et kinderegg med litt ris i for å få raslelyd. Disse er kjempefine som barselgaver. De tar heller ikke veldig lang tid å lage. Oppskriften finner du lenger nede.





Babyrangle

Du trenger:
Garnrester 
Heklenål nr.3,5
(eller det som passer 
til garnet du velger)
Fyllvatt
Kinderegg
Litt ris

1.r: Legg opp 6 m i en magisk ring. 
(Se hvordan du hekler magisk ring her.)
2. r: hekle to fm i hver fm = 12
3.r: 2 fm i første fm, så 1 fm i neste fm (gjenta 6 ganger) =18
4.r: 2 fm i første fm, så 1 fm i de to neste fm (gjenta 6 g) = 24
5.r: 2 fm i første fm, så 1 fm i de tre neste fm (gjenta 6 g) = 30
6.r: 2 fm i første fm, så 1 fm i de fire neste fm (gjenta 6 g) = 36
7.-16.r: 1 fm i hver fm runden rundt
17.r: hekle 2fm sm, 1 fm i de fire neste fm (gjenta 6 g) = 30
18.r: hekle 1fm i alle fm = 30

- vreng og fest tråder
- fyll i med litt vatt legg i kinderegget og stapp godt med vatt rundt hele egget

OBS! 
Det kan være lurt å forsegle egget dersom ranglen skal kunne vaskes. 
Ha den i feks. en glidepose, som du limer litt ekstra. 
Eller stryk silikon på skøytene og la det tørke.
Da kan den vaskes på 40 grader.

19.r: hekle 2 fm sm, 1 fm i de tre neste fm (gjenta 6 g) = 24
20.r: 1 fm i alle fm = 24
21.r: hekle 2 fm sm, 1 fm i de to neste fm (gjenta 6 g) = 18
22.r: hekle 2 fm sm, 1 fm i neste fm (gjenta 6 g) = 12

- hekle så kun fm rundt det hele til det måler 4 cm fra runde 22.
- fyll godt med vatt nedi etterhvert slik at den blir fast og god.

Øk så slik: 
- 2 fm i første fm, 1 i neste fm. Gjenta ut runden = 18
- Gjør det samme en gang til = 27
- Hekle to runder med 1fm i hver fm =27
Fell så slik:
- hekle 2 fm sm, hekle så 1 fm i neste fm. Gjenta ut runden =18
- hekle 2 fm sm, hekle så 1 fm i neste fm. Gjenta ut runden = 12
- hekle 2 fm sm, hekle 1 fm i neste fm. Gjenta ut runden = 6 
Avslutt, sy sammen og fest tråden.

* NB! Når du skal skifte farge er det lurt å hente opp den nye fargen i slutten av den siste fm på forrige runde.

4 kommentarer:

  1. Så koslig rangle:))
    Du får ha fine midtsommar og ferie:)
    Klem Siv Mette

    SvarSlett
  2. Nydelige!:)
    Tuva fikk en lignende av Jannicke da hun ble født,
    og den var stor suksess! ble yndlingsleke å ha i munnen;)
    fin lørdag til deg:)
    klem nina

    SvarSlett
  3. Så søte!! :)
    Må absolutt forsøkes om jeg lærer meg å hekle en gang :)
    En fin fin helg videre ønskes deg og dine :)

    SvarSlett
  4. Så søt rangle!

    Setter så umåtelig pris på alle de fine kommentarene du har lagt igjen hos meg. Jeg får dessverre ikke kommentert så ofte lenger, det er den tida vet du. Men jeg skal slutte å unnskylde meg, for nå skal jeg nyte tiden jeg har og oppdatere meg på dine sprell :)

    Fiin søndagskveld!
    klemklem
    -Maia

    SvarSlett