fredag 7. desember 2012

Heklet babyteppe




Nå som vi har en baby i hus igjen melder nye behov seg, og strikke- og hekleprosjektene står i kø. Små tepper får en liksom aldri nok av. Jeg fikk behov for et lite som vi kunne bruke i bilstolen. Derfor satte jeg i gang å komponere mitt eget heklede teppe. Skal prøve å gjengi en oppskrift slik at du også kan lage det om du vil. Jeg tar også med forklaringer på de ulike typene masker slik at du kan klare det uten å ha heklet særlig mye fra før. 




1. Legg opp 100 lm i kjede. Snu arbeidet. 
2. Hekle 1 lm og hekle så fm i alle lm. Snu.
3. Hekle 3 lm. Hopp over en fm. Hekle st i alle fm helt ut. Snu.
4. Hekle 3 lm (1.st). Hopp over en fm og hekle st i alle fm som runde 3. Den siste staven du hekler festes i de 3 lm du startet forrige rund med. Slik fortsetter du helt til du syns det er langt nok. Eller du er tom for garn som jeg var :) Mitt teppe ble 45 x 50 cm før kant.
5. Hekle fm rundt hele teppet. 
6. Skift farge og hekle ny fm runde rundt teppet.
7. Gjenta pkt 5 og 6 (annenhver farge)
I hjørnene må du hekle annenver runde 1 og 2 lm mellom fastmaskene for at det ikke skal krølle seg.
- Jeg hadde fire fm-runder. Jeg brukte to lillafarger som jeg vekslet mellom.

Garn: Pickles extra fine merino - støvet fiol. På kantene brukte jeg litt tynnere garn, type lanett.
Pinne: 4 på teppet. 3 på kantene. Jeg brukte ca. 3 nøster.


MASKEFORKLARINGER:

lm = luftmasker :
1. Ta tak i oppleggsmasken (den første løkka) med tommel og langfinger og før nålen under tråden slik at den føres rundt nålen. (Dette kalles et kast). Trekk nål og tråd gjennom oppleggsmasken for å lage den første luftmasken. 

fm = fastmasker :
1. Stikk nålen inn i bakerste ledd på 2. maske fra nålen, ta kast på nålen og dra gernet gjennom masken.
2. Ta et nytt kast på nålen og dra denne nye løkken gjennom begge maskene på nålen for å avslutte den ferdige fastmasken.

st = staver :
1. Start med å ta et kast på nålen. Stikk heklenålen inn i arbeidet - mønsteret vil fortelle deg hvor du skal gjøre dette - og ta et nytt kast.
2. Dra gjennom den nye løkken. Ta et kast og dra denne løkken gjennom de to siste løkkene slik at det bare blir to løkker på nålen - den nye og den opprinnelige. 
3. Ta et kast og dra denne løkken gjennom de to løkkene som sitter igjen på nålen. Da er staven ferdig.
- på begynnelsen av en pinne erstattes ofte en stav med tre luftmasker. 

5 kommentarer:

  1. Hvor mange nøster garn brukte du?

    SvarSlett
  2. Jeg brukte ca 3 nøster, muligens litt mer.

    SvarSlett
  3. Hei! tenkte jeg skulle prøve noe lignende, men lurer på hva lf menes: I hjørnene må du hekle annenver runde 1 og 2 lf mellom fastmaskene for at det ikke skal krølle seg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Tine.
      Ser det har lurt seg inn en skrivefeil her. Har ment lm = luftmasker.

      Ser at forklaringen lett kan misforstås og. Dersom du skal ta to runder tar du den første med 1 lm mellom fastmaskene på hjørnene og neste runde tar du to luftmasker mellom fastmaskene. Tror du vil se det når du kommer rundt hjørnene.

      Slett
  4. Tusen takk for svaret! :) Forstod bedre nå ^_^

    SvarSlett