torsdag 7. august 2014

Fylt grillet champignon


Etter en lengre sommerferie fra bloggingen er det med stor glede jeg ser at sidevisninger nesten har doblet seg på kun et par måneder. Så kjekt å vite at folk har glede av bloggen min selv når jeg ikke er  så aktiv med nye innlegg!

Nå er ferien over for vår del og vi ser tilbake på en fantastisk innholdsrik sommer med et vær vi bare kunne drømt om. Finværet har natulig nok ført med seg en del grilling og vi har fått oss en favoritt innen tilbehør denne sommeren. Denne må du bare prøve. Veldig avansert er det heller ikke. Du kan også lett lage den i ovnen om ikke grillværet skulle melde seg.

På matbloggsentralen har de en utfordring gående om chilensk grillmat. En asado er en grillaften hvor venner og familie samles til god mat og vin. Her grilles både kjøtt og grønnsaker, og det serveres gjerne sammen med diverse salater. Jeg tenkte at denne oppskriften måtte fungere godt som tilbehør til en chilensk asado. Derfor blir dette også mitt bidrag til matbloggsentralens utfordring.



Du trenger:

4-6 store champignon
1 rød chili
1 jalapenjo
1 fedd hvitløk
1/2 rødløk
2-3 ss creme fraiche
salt og pepper


Slik gjør du: Fjern stilken på soppene og hul ut litt til med en teskje. Finsnitt alle grønnsakene. Dersom du vil ha det veldig sterkt beholder du frøene i chilien og jalapenjoen. Dersom du vil dempe styrkegraden tar du bort førene. Du kan eventuelt ha bare rød chili om du syns jalapenjo er for sterkt. Bland alt i en bolle. Ha i creme fraiche og bland godt. Fyll soppene med blandingen. Ha på litt salt og pepper til slutt. Grill på middels varme til alt er gjennomvarmt og soppen er litt gyllen. Dersom du skal gjøre det i stekeovn ville jeg ha prøvd på 200 grader i ca. 10-15 min. Gjerne med grillfunksjon på slutten av tiden.

1 kommentar:

  1. Så utroig deilig kombinasjonen ser ut sammen. Litt kjipt at sommeren er over for oss på vestlandet, men man kan jo alltids dra den chilenske asadoen inn i kjøkkenet og ha en innendørs grillfest også.

    SvarSlett