onsdag 17. april 2013

Skjult glidelås - fremgangsmåte


Jeg er ingen kløpper på symaskinen. Men det er en ting som jeg får til og som er ganske greit å kunne, nemlig skjult glidelås. Jeg nevnte tidligere at jeg ville vise dere hvordan.


Her ser dere hvordan glidelåsen ser ut på sekkestolen min. Der lagde jeg i tillegg en beskyttelse til å gjemme hodet på glidelåsen inni, slik at vi ikke trenger å bekymre oss for riper i parketten. 


Fremgangsmåte for skjult glidelås: 


1. Legg rette mot rette og sy en tråklesøm. Jeg brukte 4,5mm store sting.
2. Legg stoffet ut med retten ned. Press kantene.


3. Legg glidelåsen med retten ned oppå den pressa kanten.
4. Fest med nåler og tråkle fast glidelåsen for hånd med en kontrastfarget tråd.


5. Ta ut nålene. Snu stoffet og merk av hvor begynnelsen og slutten på glidelåsen er.



6. Bruk glidelåsfot og sy en jevn kant rundt glidelåsen. Sy dobbelt i endene for å forsterke. (For å komme forbi glidelåshodet må du sette nålen ned i stoffet, løfte glidelåsfoten og dra glidelåsen bak der du har sydd).



7. Snu og fjern tråklesømmen som festet glidelåsen.


8. Åpne glidelåsen fra vrangen. Bruk så en sprettekniv og ta opp den første tråklesømmen du sydde.

Og vips så har du en fiks ferdig skult glidelås! :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar