søndag 24. februar 2013

Bonsaitre



I dag har vi hatt en fantastisk utedag. Gått tur og spist pølser og is i sola på terrassen. Tok meg faktisk en liten middagslur ute på terrassen i solsteiken. Deilig å få en forsmak på vår, og ikke minst få litt farge i et ellers så ganske vinterblekt ansikt :)


Jeg har begitt meg ut på et litt dristig prosjekt. Et bonsaitre. De skal visst være veldig vanskelige å holde, men jeg syns de er så tøffe at jeg klarte ikke å dy meg da jeg fant et på Ikea. 

Arten mitt tre er laget av heter: 
Ficus Microcarpa Ginseng


Litt bonsaifakta:

Bonsai betyr "tre i potte" og går ut på å fremelske dvergtrær i mindre potter. Tradisjonen stammer fra Japan på 1200 - 1300 tallet. Opprinnelsen kommer fra naturen selv. Man gravde opp små sært formede trær i skogen og fjellet, der de på grunn av særdeles dårlige vekstforhold hadde dannet de besynderligste dvergformer. Bonsaitre kan i prinsippet lages av nesten alle panter men de som er lettest å forme er furu, einer, lønn, ask, plomme, kirksebær, alm, misple, eik, lerk, pil og hagtorn.
(Kilde: Aschehougs store Hagebok)


Håper helgen har vært god! 
Ønsker deg en god uke.

1 kommentar:

  1. Hei på deg!
    Kjempestilig tre!! Jeg fikk et bonsaitre i gave for mange år siden, men klarte ganske så fort å ta livet av det.....Har IKKE grønne fingre....Legger meg som følger og kommer tilbake:-)
    Siri

    SvarSlett