torsdag 2. august 2012

Bladkrans



Bladkrans 
(2 store eller 4 små)

Deig:
100g margarin
4 dl melk
1 pk fersk gjær 
(for søte deiger)
1 ts salt
1 ts kardemomme
4 ss sukker
12 dl hvetemel
1 ts maltekstrakt
1-2 ss varmt vann

Fyll:
6 ss temperert smør
6 ss perlesukker
5 ts kanel
ca. 50 g marsipan
litt lunkent vann


Smelt margarin og ha i melka. Varm til det er fingervarmt. Rør ut gjæren i blandingen. Tilsett salt, sukker, kardemomme og malt (løs opp malten i 1-2 ss varmt vann først). Rør til alt er løst opp.  Ha hvetemel i eltemaskinen og rør så i væsken. Elt deigen i 10-15 min. Hev i 30-40 min. 

Lag fyllet mens du venter:
Ha marsipanen i foodprosessor med litt lunkent vann. Kjør til det er smøremykt.
Bland så dette sammen med de øvrige ingrediensene.


Kjevle deigen ut ca. 20 cm brei og så lang som stekebrettet. Smør fyllet utover. Rull sammen fra langsiden. La skøyten ligge ned, form som en hestesko, klipp og legg som blader slik:




Hev i ca. 30 min. Pensle med egg og strø på perlesukker

Stekes i ca. 15 min. på 200 grader.





Nyt!





4 kommentarer:

  1. Denne skal jeg lage til helgen, så helt utrolig god ut! Går det bra å halvere oppskriften, da blir det en stor? Takk for oppskrift:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jill.
      Takk for kommentar!
      Oppskriften er ikke så stor som den kan virke. En krans dekket kanskje litt mer enn et halvt stekebrett ca. Så dersom du halverer oppskriften vil det ikke bli veldig mye.
      Ellers kan det være greit å være klar over at en del av innholdet kan flyte ut i og med at en klipper hull i kringla... Men jeg syns det var greit å vite at jeg hadde nok fyll i hvert fall, så fikk det heller renne litt ut.

      Mvh
      Ingrid

      Slett
  2. Hei igjen:) Nå har jeg laget kransen, herlighet så god den var!! TAKK for oppskrift. Får jeg lo til å dele denne på bloggen min, mot at jeg linker til din blogg?

    Ha en fin kveld:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjekt at du likte den.
      Link i vei du! Bare koselig det :)

      Mvh
      Ingrid

      Slett