fredag 12. september 2014

DIY - Trekulebrett


Småplukk som står på spisebordet hos oss er et yndet mål for minstejenta. Deriblant salt- og pepperbøsse, småskåler og lignende. Men så er det fryktelig frustrerende å måtte flytte alle småtinga frem og tilbake fra bordet hver dag. Jeg fant meg en egenkomponert løsning på problemet. Jeg laget meg et lite fat som alt kunne stå på, men ikke falle så lett av, og som var lett og ta av og på bordet. Resultatet ble et treperlebrett. Dette er ikke noe hokuspokus og det koster heller ikke mange kronene å få til.


Du trenger: 
16 treperler (ca. 20 mm) - mine er kjøpt på søstrene grene - 16 treskruer - en kvadratisk treplate, gjerne avrundet i hjørnene (20 x 20 cm) - matolje for å behandle treet - pussepapir - drill med to typer borr        
                                                
Slik gjør du:          
Skjær til treplate om du ikke har en ferdig. Puss den jevn og glatt overalt. Olje platen med matolje. Mål opp og merk av hvor du vil ha treperlene langs kanten. Jeg hadde ca. 4,5 cm mellom dem og plasserte dem 1,5 cm inn fra kanten. Begynn med perlene i hjørnene så er det lettere å finne jevn avstand. Forborr hullene med et tynt borr. Olje treperlene om de ikke er behandlet. Da vil de holde seg fine lenger. Jeg borret toppen på hver perle med et borr som var like tykt som hodet på skruene. Jeg borret 2-4 mm ned. Da forsvant skruene ned i perlene når jeg skulle feste dem. Skru fast alle perlene og vips har du et dekorativt lite trebrett.



Dette koselige salt- og pepperparet fant jeg i en butikk i gamlebyen på Mallorca i sommer.

2 kommentarer:

  1. Kreativt, det liker eg :)
    Stilig brett og tenk helt unikt!
    Kjempeskjønne salt og pepperparet og♥
    Fin kveld til deg:)
    Charlotte

    SvarSlett
  2. For en super fin ide :)

    Takker for hyggelig hilsen hos meg,
    hilsen Fredrikke

    SvarSlett