mandag 9. juli 2012

Min jordbærdrøm



Denne uka har matbloggsentralen en utfordring med jordbær som tema. Jeg fikk blod på tann og lagde min helt nye egenkomponerte dessert. Den ble tatt i mot med mange lange mmm... i solsteiken på terrassen her om dagen. Da må jeg vel kunne si meg fornøyd med resultatet :)



Jordbærdrøm
(4 porsj.)

1 kurv jordbær
150 g digestive kjeks
1/2 boks vaniljekesam
100 g valnøtter
1 ss sukker
1-2 ss honning
1/4 ts salt

Rens jordbærene. Bland vaniljekesam og halvparten av jordbærene i en blender. Del opp resten av jordbærene i små biter og rør inn i jordbær-kesam blandingen. Knus kjeksen i en hurtigmikser eller for hånd om du ønsker større biter.

Karamelliser valnøttene slik:
Bland hakkede valnøtter, sukker, honning og salt godt sammen i en bolle. Fordel det utover en stekeplate og stek i ovnen på 200 grader i 3-4 min. Pass på at de ikke brenner seg. Avkjøl og smuldre opp større biter om nødvendig.

Legg desserten i fine dessertskåler, lagvis i denne rekkefølgen: jordbærblanding, valnøtter, knust kjeks, jorbærblanding. Topp med valnøtter og et jorbær til pynt.

Nyt!





Er utrolig glad i disse dessertskålene! Et kupp jeg gjorde på Fretex for en stund tilbake.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar