lørdag 3. september 2011

Fylte horn til lørdagskos - rester til lunsj


Hadde lyst til å lage noe enkelt til lørdagskosen i dag. Det ble grove horn med fyll (ost, skinke og soltørka tomater). Ved siden av har vi grønnsaker og dip. Sunn og god lørdagskos.

Jeg pleier som regel å slumpe når jeg lager gjærdeig. 
Men her har jeg likevel prøvd å lage en oppskrift:


FYLTE GROVE HORN
(16 stk.)

500 g hvetemel
500 g grovbakstmel
(eller annet grovt mel)
1/2 dl linfrø
1 ss sukker
1 dl nøytral olje
5 dl vann/melk
1 pk ferskgjær
1 ts salt

ca. 200 g revet ost til topping
fyll etter ønske

      Ha alt det tørre i en bolle. Ha oljen i. Løs opp gjæren i fingervarm væske (vann/melk) og tilsett. Elt deigen godt i minst 5 min. Tilpass konsistensen med eventuelt mer vann eller mel. 
Deigen skal være glatt og smidig. Ikke tung og tørr, heller ikke klissete. Hev deigen i 30-60 min. Alt etter hvor varmt det er der du setter det.

Del opp deigen i to like emner. Kna luften ut av emnene og kjevle ut til en stor flat sirkel.Del i åtte like deler. Legg på fyll etter ønske. Forslag: ost, skinke, soltørka tomater, pesto, pizzafyll, tacokjøttdeig med litt creme fraiche og mais. Her er det bare fantasien som setter begrensninger.Etterhev i 30-60 min. Pensle med vann og strø over revet ost før du setter dem i ovnen.

10-15 min. på 250 grader, midt i ovnen

NB! HEMMELIGHETEN BAK GOD GJÆRBAKST ER 
GOD ELTING OG GOD HEVING!!!









Eventuelle rester er genialt å bruke til lunsj i uka som kommer.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar